Guiden understeger lige scoringskrav nummer ét blandt unge vietnamesere.
Uden scooter (de kalder dem "motorcycles") ingen chance hos pigerne.
"Big motorcycle - big girlfriend", fortsætter han...og så bliver man lidt i tvivl om logikken.
Guiden siger også, at der er 10 mio indbyggere i Ho Chi Minh City. Det er nok et tal med en vis usikkerhed.
Og han supplerer med, at der er 5 mio scootere. Og forholdstallet - en scooter pr to indbyggere - skal nok passe. For der er folk på scootere ALLE vegne. I byerne vrimler de i gaderne som myrer i rask trav efter søde sager.
Og ude på landet, på de smalleste stier mellem rismarker...dér kommer der også scootere.
Fortovene er ofte ekstra brede, så der også er plads til en række scootere. Hvis der så ikke er plads på fortovene, er der tomme byggegrunde eller lignende, der fungerer som p-pladser. Og her er der altid en opsynsmand, der får nogle få dong for at passe på de tætpakkede rækker af scootere.
Det er først inden for de senere årtier, at scooterne er blevet populære. Før var de alt for dyre. Men med masseimport af billige scootere fra Kina eksploderede salget.
Derudover er der en masse følgefunktioner: Masser af værksteder - side om side med butikker i byerne. Og salg af benzin fra tankstationer, simple fritstående og mobile benzinstandere, samt sågar også gadesælgere, der står på fortovet med halvanden liters vandflasker fyldt med benzin (rygning frarådes...vistnok!).
Og som nævnt tidligere: Asiater kan transportere ALT på en scooter. Enten foran, bagpå i særlige svejsede stativer eller også på den trækvogn, som er monteret på scooteren.
Biler er der relativt få af - og en stor del af dem er taxaer. Og det er vist godt. For når og hvis mange flere vietnamesere kører i bil, så bliver det HELT umuligt at komme gennem byen i myldretiderne.
Normalt er det sådan, at scooterne skal holde sig i inderste kørebane, og så har bilerne fortrinsret til yderbanen.
Men regler er til for at blive brudt...så der kører scootere overalt.
I går var vi en tur i shoppingcenter og kørte hjem i taxa omkring kl 18. Dårlig timing. Rigtig dårlig. En tur på 2-3 km tog 15-20 minutter...og vi fik et godt indblik i det helt anarkistiske og kaotiske forløb, når alle prøver at finde lige netop deres smuthul gennem trafikpropper i er vejkryds.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar